Är frukt nyttigt?!

Jag blir knäpp! Mina tjejer här på jobbet håller på med viktklubb.se och när jag berättade hur mycket frukt jag fick igår sa de båda att det är jättemycket kalorier i frukt????? ok jag fattar att det är kalorier men hur hemska kan det vara? är det inte bättre att äta frukt än annat?!

*Förvirrad*

Jag älskar frukt, äter ca 4-5 frukter/dag kommer inte sluta med det men det vore ju intressant att veta..

Vår kyl: 50 chiquita smoothie, 10 kilo frukt, keso, choklad och öl (ingen av oss dricker så det är till våra vänner) haha


Kommentarer
Postat av: Denize

Hej!



Jag tycker frukt är nyttigt! All mat innehåller energi, och i förhållande till vikten innehåller frukt inte så mycket. Om man äter 15 frukter om dagen så är det kanske dags att fundera på att dra ner, men generellt sett är det annat som ger problem med vikten än just frukt. Dessutom innehåller frukt mycket vitaminer. Fortsätt du med dina 4-5 frukter!



/Denize

2010-01-27 @ 15:57:55
URL: http://denize.wordpress.com
Postat av: Anonym

Särskilj på nyttigt och antalet kalorier till att börja med, att något har mycket kalorier innebär inte per automatik att det är onyttigt. Det är absolut inget dåligt att äta frukt men att äta för mycket av det är inte bra som med all annan överkonsumtion. Nu vet jag inte hur mycket tillsatt socker det finns i dem smoothisen men jag antar att det är en del. Smoothiesen onyttighet ska du nog oroa dig mer över än dina riktiga frukter.



Det största felet jag tror du gör är att associera frukt med att det är nyttigare än all annan mat, vilket är grovt felaktigt. En balanserad kost är nyttigt.



Ett enkelt tips med att kolla hur många kalorier du får i dig är att gå in på livsmedelsverkets hemsida och se hur många kalorier en viss frukt du äter innehåller och sen jämföra det med annan "mat".

2010-01-27 @ 16:27:44
Postat av: Anonym

Såg förresten att dem tydligen var naturella dvs utan tillsatt socker, så dem är inte så onyttiga trots allt.

2010-01-27 @ 16:32:11
Postat av: jonna

Frukt är inte onyttigt, det är bra att äta frukt. Apelsin tex är det mycket c-vitamin i och det är jätte bra för kroppen : )

2010-01-27 @ 16:38:48
URL: http://jonnajosefsson.blogg.se/
Postat av: Linda Fodor

Frukt är nyttigt och något vi alla bör äta för att få i oss div antioxidanter. Självklart är det kcal i frukt men inte mer än i många andra livsmedel. Det frukt däremot innehåller tillskillnad från ex grönsaker/rotfrukter är fruktsockret. För mycket fruktsocker är inte att rekommendera om man vill hålle ett mer jämt blodsocker samt om målet är att tappa i fettvikt, levern får även jobba på högvarv då fruktsocker för att kunna tas upp av kroppen först bryts ned i levern. Men då syftar jag på dem som äter fruktdieter eller baserar mesta delen av dagens födointag på just frukt. Äter du dina frukter och annan mat som innehåller både protein och bra fett så behöver du inte grubbla mer på den saken :O)

2010-01-27 @ 17:05:49
URL: http://www.metrobloggen.se/fitnesstar
Postat av: Joey

Ölen är till mig då med andra ord ;)

2010-01-27 @ 20:29:17
Postat av: eliz

hej!!

ja visst frukt är nyttigt men välj gärna bort banan!!!

päron äpple och apelsin

och bär i mängder en riktig antioxidant kick

sedan handlar ju allt om vad man har för mål så att äta frukt e ju inte "dåligt!" Men jag väljer gärna bort banan Mer kolhydrater i dom.



Ha de gott:)

2010-01-27 @ 22:34:46
URL: http://metrobloggen.se/elizlife

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0